Adviseur laat energiebesparing nu nog vaak liggen

Geplaatst op: 28-08-2017, 13:52:13

Makelaars en andere professionals wijzen huizenkopers nog maar weinig op energiebesparende maatregelen. Dit blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis (VEH). De belangenorganisatie roept alle bij de koop betrokken partijen op om hier meer werk van te maken.

Slechts een op de twaalf huizenkopers wordt actief door de makelaar gewezen op de mogelijkheden om het huis energiezuiniger te maken. Maar ook andere professionals die de koper in het traject tegenkomt beginnen er veelal niet uit zichzelf over, zo blijkt uit het onderzoek. Zonder spontaan advies verduurzaamt 35% van de kopers, na advies is dat 55%.

Natuurlijk moment

VEH stelt dat er een grote kans ligt voor de verduurzaming van de woningvoorraad en doet een oproep aan alle bij de koop betrokken professionals om de koper hierbij te helpen. De aankoop van een huis is volgens de kopers vereniging een natuurlijk moment om de energiezuinigheid van het huis aan te pakken. “Eventueel ongemak van bouwkundige ingrepen is het geringst als het huis nog niet bewoond is. Bovendien liggen financieringsmogelijkheden, zoals meefinancieren in de hypotheek, nog open.”

Acceptatiecriteria NHG

Om het investeren in duurzaamheid te bevorderen heeft het Waarborgfonds Eigen Woningen, de organisatie achter de Nationale Hypotheekgarantie (NHG), onlangs de acceptatiecriteria voor woningverduurzaming verruimd. Aspirant-kopers hoeven niet langer een getekende offerte van een aannemer te laten zien als gebruik willen maken van de extra financieringsruimte (+5%) voor verduurzaming. Nu volstaat een opsomming van de voorgenomen maatregelen en een inschatting van de kosten per maatregel.

Bron: www.amweb.nl van 28 augustus 2017